UTBILDNING I SOCIALA MEDIER

Få fler kunder och bättre försäljning! Målet är att du skall lära dig använda Facebooks annonseringsverktyg Ads Manager för att din insats på Facebook och Instagram skall ge resultat värd investeringen av tid och pengar. Annonsplattformen öppnar upp för dig som företagare att synas hos rätt målgrupp på ett kostnadseffektivt sätt.

Det har aldrig varit så viktigt med rätt närvaro i sociala medier som nu! I Sverige är det 70% av alla internetanvändare som använder Facebook (5,5 miljoner personer) och 40 % använder Instagram. Siffror som stiger varje dag! Vi lämnar alla frivilligt ut information om oss själva i sociala medier. Som företag kan du dra stor nytta av detta för att nå rätt målgrupp, på rätt plats i rätt tid. Potentialen att pricka helt rätt med din marknadsföring är stor om du gör det på rätt sätt!

VÅGA SATSA FÖR ATT LYCKAS

För att lyckas med din marknadsföring i sociala medier behöver du satsa på både kunskap och insats. Internetanvändarna idag ställer stora krav på innehållet på sökningar, webbplatser och social media. Är inte ditt innehåll relevant, inspirerande eller informerande riskerar du att användaren och besökaren går vidare till en konkurrent.

UTBILDNINGSLEDARE

Johan, vår specialist på annonsering i sociala medier, ser till att förklara och beskriva hur Ads Manager fungerar och hur du använder det för att förstärka ditt varumärke och öka din försäljning.

Alla är välkomna på Act Mediebyrås utbildning i sociala medier. Du behöver inte ha några förkunskaper. Utbildningen passar dig som vill komma igång med annonsering i sociala medier. Är du en van annonsör i sociala medier så kan vi skräddarsy en utbildning efter dina behov.

TA GÄRNA MED DIN EGEN DATOR

För att få ut mest av kursen rekommenderar vi att du tar med din egen dator. Du behöver inga förkunskaper men vi kommer att lägga fokus på praktiska övningar för att öka förståelsen av verktyget.

GRUNDUTBILDNING I SOCIALA MEDIER

Del 1 – Facebook och Instagram

• Varför ska du annonsera på Facebook och Instagram?
• Facebook och Instagram, historia
• Skillnaden mellan vanliga inlägg och annonsering
• Skillnaden mellan Facebook och Instagram. Hur ska man tänka?

Del 2 – Kontostruktur, kampanjinställningar och målgrupper

• Använd Facebook och Instagram som en stor databas
• Strukturera upp ditt annonskonto, kampanjer, annonsgrupper och annonser
• Sätt relevanta mål för din kampanj – ha rätt förväntningar
• Bygg unika målgrupper efter dina behov
• Lär dig skapa en anpassad målgrupp
• Hitta rätt målgrupp med hjälp av Facebooks målgruppsverktyg

Del 3 – Skapa annonser som säljer

• Annonsformat, vad är egentligen bäst?
• Skriv bra texter
• Vad är en bra bild i sociala medier?
• Annonstillägg, Call to action-knapp
• ”Learning by doing”, hur du lär dig vad som funkar bäst för din verksamhet
• Länkstrategier, länka till relevanta målsidor

Del 4 – Pixelspårning och remarketing

• Vad innebär pixelspårning och remarketing?
• Skapa och sätt upp din pixel, börja spåra dina besökare
• Skapa en målgrupp med hjälp av pixeln
• Retargetingkampanjer mot dina besökare

Del 5 – Instagram – Sätt en vinnande strategi och målsättning

• Annonsformat, hur ska du tänka när du ska börja annonsera på Instagram?
• Hur vet du vilka du ska annonsera mot i Instagram?
• Vilka är Instagram-användarna?

Del 6 – Kampanjoptimering, mätning och uppföljning

• Vad ska du titta efter för siffror, vad är bra siffror?
• Bra att tänka på när du optimerar och trimmar din kampanj
• Små förändringar som kan rädda din kampanj under kampanjperioden
• Fördela din budget, vilka enheter och tidsperiod
• Exportera rapporter
• Tolka siffrorna, vad är en lyckad kampanj?

SKRÄDDARSYDD UTBILDNING I SOCIALA MEDIER

Beroende på din tidigare erfarenhet av Ads Manager så kan ditt behov vara ett annat än en grundkurs. Vi skräddarsyr gärna en kurs för just dig. Du kanske redan använder Ads Manager men inte behärskar hela dess potential. En viktig del i din marknadsföring är uppföljning och resultat av din insats. Med Facebooks analysfunktion kan du analysera vad din insats gett i form av nya kunder och försäljning. Det kan också vara så att du vill ha hjälp med en specifik kampanjuppsättning och strategi.

VÄLKOMMEN MED DIN ANMÄLAN

Ring oss gärna på 054-202 15 23 eller skicka ett mail till kursledare Johan Kullberg om du har några frågor. E-post: johan@actmediebyra.se.

Kontakta oss